Imate izvrsnu ideju za projekt, no jedino što vas koči u realizaciji je upravo ono najvažnije – kako ga financirati? Upravo tu uskače crowdfunding kao rješenje za financijsku glavobolju koja vrlo često sprječava da izvrsna ideja bude i realizirana. U nastavku saznajte kako crowdfundingom realizirati brojne projekte i kampanje te time unaprijediti svoje poslovanje na društveno koristan način.
Što je crowdfunding i kako funkcionira?
Crowdfunding je grupno financiranje projekata, tj. alternativan način ostvarivanja financijskih sredstava potrebnih za određene projekte putem specijaliziranih internetskih stranica. Princip funkcionira na sljedeći način: vi postavite svoju inovativnu ideju za koju trebate financiranje na internetsku platformu gdje se provode crowdfunding kampanje te u isto vrijeme pozovete javnost da se njihovom financijskom donacijom ista ideja i realizira. Drugim riječima, postavite iznos koji želite skupiti i rok unutar kojeg bi se projekt trebalo realizirati, a zatim vam donatori koji projekt smatraju korisnim ili isplativim doniraju novac dovodeći vaš inovativan projekt do realizacije.
Kada je i kako nastala ideja crowdfundinga?
Počeci ove briljantne ideje datiraju u 1976. godinu kada je budući nobelovac Muhamed Junus pokrenuo projekt kako bi pomogao ljudima nižih primanja krenuti u sigurne poduzetničke vode. Projekt je zahtijevao mnogo malih novčanih donacija. Ne samo da je Junus u svome projektu uspio, već je osnovao i organizaciju Grameen Bank koja je pomogla milijunima ljudi za što je 2006. godine osvojio i Nobelovu nagradu.
Zašto bi se poduzetnici i donatori trebali odlučiti za crowdfunding?
Bilo koji poduzetnik koji se odluči na ovaj korak, izbjegava upravo ono čega se svaki poduzetnik pribojava. Drugim riječima, ne zadužuje se na klasičan način i izbjegava bankovne kamate kao dodatni trošak. Također, osim što tako pronalaze financijska sredstva, poduzetnici stvaraju svoje vlastito tržište jer nerijetko zauzvrat svojim donatorima nude određene povlastice koje se odnose upravo na taj projekt.
Na primjer, ako vam treba financiranje za kreiranje aplikacije ili igrice, zauzvrat svojim donatorima možete ponuditi besplatno preuzimanje aplikacije koju kreirate. Na taj način svi sretni, a jedan projekt uspješno realiziran. U slučaju da kampanja ipak neuspješno završi i vi niste uspjeli skupiti dovoljno novaca da pokrenete određeni projekt, novac se u tom slučaju samo vraća donatorima.
Koju crowdfunding platformu izabrati?
Jedna od najpoznatijih crowdfunding kampanja uključivala je platformu Kivu pokrenutu 2005. godine putem koje su mnogobrojni donatori mogli pomoći osobama i organizacijama iz zemalja trećeg svijeta da kupe poljoprivredne strojeve, alate ili stoku koja im je potrebna za svakodnevni život. Ideja je bila da osoba koja primi donaciju nakon nekog vremena tu istu donaciju vrati, a ona se potom ulaže u druge projekte. Projekt je pomoću ove platforme ostvario veliki uspjeh te je pomogao mnogim ljudima.
Danas postoje četiri glavne kategorije platformi za crowdfunding koje se temelje na načinu na koje možete zainteresirati potencijalne ulagače:
Princip rada | Platforma | Kratki opis | |
Donacije | GoFundMe, Crowdrise, GivenGain | Ne postoji povratna nagrada, donatori očekuju samo da ih se spomene u promociji projekta. | |
Nagrade | Kickstarter, Indiegogo, Rockethub | Donacija podrazumijeva nagradu ili korist od financiranog projekta. | |
Posuđivanje | Kiva, Zopa | Nakon uspješne realizacije projekta, ulog se vraća ulagačima. | |
Vlasnički udjeli | Crowdcube, Crowdfunder, Sellaband | Ulagači (poput dioničara) imaju pravo na dobit od projekta . |
Postavljanje kampanje na platformama za financiranje izuzetno je važan proces jer se svaki zahtjev za takvim financiranjem vrlo detaljno prouči prije nego se odobri. Zato je jako bitno da, prije nego što svoju ideju odlučite financirati na ovaj način, dobro proučite koje crowdfunding platforme najbolje odgovaraju vašim potrebama. Iako se radi o relativno mladom trendu, dosada se formiralo preko 500 takvih platformi, stoga smo sigurni da će barem jedna od njih prepoznati vašu inovativnu ideju što će naposljetku dovesti i do njezine uspješne realizacije.